car-line.org.pl

Portal Motoryzacyjny

Warsztat

Nadwozie hatchback

Nadwozie samochodu stanowi jego główną część i składa się ze struktury nośnej i karoserii, czyli poszycia. Struktura nośna ma wpływ na to, w jaki sposób będą mocowane pozostałe elementy samochodu. Wyróżnia się dwa rodzaje struktury nośnej: nieniosące i samonośne. Karoseria natomiast, oprócz tego, że ma estetyczny wygląd, okrywa miejsca dla kierowcy i pasażerów, a także wszystkie pozostałe elementy, z których auto się składa. Wśród samochodów wyróżnia się takie nadwozia jak: coupe, hatchback, kabriolet, kombi, liftback, limuzyna, miniwan, pick-up, sedan i van. Każde z nich ma inne cechy charakterystyczne, ale skupmy się na hatchbacku. Jest to bardzo popularny typ nadwozia, trzy lub pięciodrzwiowe, w którym drzwi bagażnika otwierają się do góry razem z szybą, dlatego traktowane są jako drzwi. Stąd ich nieparzysta liczba. Nadwozie hatchback najczęściej stosuje się w niewielkich samochodach, dzięki temu są bardziej kompaktowe. Hatchbacki cieszą się dużą popularnością, bo świetnie sprawdzają się w mieście. Kombi czy sedany mają pojemniejszy bagażnik, ale są większe i mogą sprawiać kłopoty z parkowaniem, zwłaszcza w centrach miast. Dodatkowo nadwozie hatchback nadaje sportowego charakteru, co też nie jest bez znaczenia. Niestety takie samochody są dość małe i mogą nie pomieścić rodziny z bagażami, ale dzięki swojej kompaktowości maja wielu zwolenników i są chętnie wybierane. Dużą zaletą hatchbacków jest to, że tylne fotele są w całości składane, więc rekompensują niewielkie rozmiary bagażnika. Ciekawostką jest to, że pierwszy hatchback został wyprodukowany przez Citroena w 1938 roku i był to model Traction Avan tCommerciale z przednim napędem. Dla porównania w Ameryce Północnej w 1970 roku American Motors Corporation wprowadziło na rynek model Gremlin. Był,to samochód na płycie podłogowej Horneta. W rankingach samochodowych najbardziej popularne hatchbacki to Audi A1, Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Yaris i Toyota Auris. Wielu ludzi kupując samochód staje przed wyborem, sedan czy hatchback. Za tym drugim przemawiają takie plusy jak: łatwość parkowania, jeśli złożyć tylne fotele to zyskuje się spory bagażnik, w którym zmieści się na prawdę dużo, atrakcyjna cena, w porównaniu do sedanów, sportowy wygląd, który dodatkowo można tuningować i przede wszystkim ekonomiczność. Hatchback jest samochodem zwrotnym, łatwo się go prowadzi i łatwo nim parkuje. Panuje taki pogląd, że ten typ nadwozia dobrze się sprawdzi dla kobiety kierowcy, zwłaszcza jeśli chodzi o parkowanie.