car-line.org.pl

Portal Motoryzacyjny

Warsztat

Zerwanie paska rozrządu

Układ rozrządu w samochodach osobowych z reguły napędzany jest paskiem. Pasek rozrządu powinien być wymieniany co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, ponieważ ulega zużyciu. W niektórych sytuacjach jednak rozrząd może ulec awarii nawet po przejechaniu niewielkiej odległości. Przyczyną takich wydarzeń mogą być czynniki poboczne, które oddziaływują systematycznie na układ i powodują jego uszkodzenie. Napęd z wału korbowego jest przenoszony na wałek rozrządu za pomocą paska. Jest on odpowiedzialny za synchronizację i sprawną pracę obydwu elementów. Na wałku rozrządu umiejscowione są specjalne krzywki, których celem jest zmiana ruchu obrotowego na posuwisty. Następnie przekazywany jest on na zawory przy użyciu odpowiednich popychaczy. Każdy cylinder jest napełniany, a następnie opróżniany dzięki zaworom, które powinny otwierać się we właściwym czasie. Układ rozrządu składa się z paska, napinacza, rolek prowadzących oraz kół zębatych rozrządu, które nie występują we wszystkich systemach obecnych na rynku. Objawy zerwania paska rozrządu nie zawsze są widoczne na pierwszy rzut oka. Czasami przyczyna może znajdować się w zupełnie innym miejscu niż podejrzewaliśmy na samym początku. Często uszkodzeniu ulegają łożyska umiejscowione w rolkach prowadzących. Zatarcie pompy także w wielu przypadkach skutkuje zerwaniem paska rozrządu. Kolejną popularną przyczyną zepsucia układu rozrządu jest zużyte łożysko znajdujące się w pompie cieczy chłodzącej. Tego typu pompy są najczęściej napędzane przy użyciu paska rozrządu. Dlatego należy regularnie serwisować auto oraz wykonywać przegląd techniczny. Niestety wymiana rozrządu jest bardzo kosztowna, a sam proces jest dość skomplikowany dla osób bez doświadczenia. Współczesne samochody nie mogą być uruchamiane metodą holowania. Wystarczy chwilowe szarpnięcie podczas uruchamiania silnika, żeby zerwać pasek. W takiej sytuacji może on przeskoczyć lub uszkodzić zęby. Może to spowodować zniszczenie silnika oraz tłoków. Właściwa eksploatacja samochodu pozwala ograniczyć ryzyko awarii. Przede wszystkim podstawą jest wymiana paska rozrządu po upływie terminu przydatności. Przyjęło się, że maksymalnie na jednym pasku można przejechać sto tysięcy kilometrów. Po tej odległości układ powinien być oczyszczony oraz wymieniony. Warto również zauważyć, że żywotność układu rozrządu zależy także od pracy silnika. Samochody, które często korzystają z biegu jałowego są bardziej narażone na awarie oraz uszkodzenia. Dlatego auta przeznaczone dla taxi lub policji powinny mieć wykonany przegląd techniczny znacznie częściej niż pojazdy prywatne.