car-line.org.pl

Portal Motoryzacyjny

Motoryzacja

Objawy zużycia łożyska oporowego

Najpierw wyjaśnijmy, czym jest łożysko oporowe.
Jest to niedoceniany, a jednak kluczowy element właściwej pracy sprzęgła. To właśnie ten element załącza i rozłącza napęd. Jest to oczywiście element układu wysprzęglania. Część ta zwana jest także łożyskiem wyciskowym. Jest to prosty element i do tego trwały. Pozwala na włączanie i wyłączanie sprzęgła. Najczęściej współpracuje z prowadzącą tuleją. Przesuwa się po jej zewnętrznej powierzchni. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że łożyska oporowe występują w dwóch wariantach: jednokierunkowym i dwukierunkowym. W pierwszym przypadku przenosi jedynie obciążenia osiowe w jednym kierunku. Najczęściej jeden jego pierścień jest ruchomy, natomiast drugi nieruchomy.
Dla odmiany łożyska oporowe dwukierunkowe mają niekiedy aż trzy pierścienie, z czego dwa nieruchome. Oczywiście obciążenia przenoszą w dwóch kierunkach.
W większości przypadków czas eksploatacji takich łożysk równy jest żywotności samego sprzęgła.
Zdarza się jednak, że i najtrwalsze elementy ulegają przedwczesnemu zużyciu. Wpływ na to ma wiele czynników. Zwykle jednak dotyczy to tych kierowców, którzy nadużywają sprzęgło i na przykład na postoju wciskają sprzęgło.
Skąd wiemy, że zużyte jest łożysko oporowe objawy? Po czym poznamy, że czas żywotności dobiegł końca i trzeba je wymienić?
Objawy zużycia łożyska oporowego, wyciskowego są takie same jak w przypadku innych łożysk tocznych. Świadczy o tym zwiększona głośność pracy. Charakterystyczny szum, huczenie, a nawet wycie. Dźwięki te nasilają się po rozłączeniu sprzęgła, czyli naciśnięciu pedału. Zwykle po zwolnieniu pedału sprzęgła dźwięk ustępuje. Czasem dodatkowo objawem są także problemy z pedałem sprzęgła. Jego skokowa praca i trudności ze zmianą biegów.
W takim przypadku sprawdzić trzeba stan techniczny łożyska. Zwracamy wtedy uwagę wszelkie zmiany na pierścieniach, bieżniach i elementach tocznych. Na przykład plamy, nie wspominają już o wyszczerbieniach.
Sprawdzajmy stan techniczny łożysk oporowych regularnie. Dzięki temu unikniemy niespodziewanej awarii.
Koszt robocizny przy naprawie samego łożyska jest niewiele mniejszy niż przy wymianie całego sprzęgła. Mamy więc do wyboru: poczekać aż całe sprzęgło padnie bądź wymienić łożysko na nowe. Jego awaria bowiem, spowoduje brak możliwości dalszej jazdy. Po prostu sprzęgło nie da się wyłączyć.
Jeżeli już zdecydowaliśmy się na wymianę samego łożyska oporowego, sprawdźmy także stan linek, oczywiście sprężyny pedału, widełek wyłączających i układu hydraulicznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *