Dzięki płynowi w chłodnicy dbamy o silnik. Chronimy go zarówno przed zamarznięciem, jak i przed przegrzaniem. Płyn chłodzący powinien zawsze utrzymać temperaturę silnika bez względu na tryb pracy, na obciążenie. Z czasem parametry płynu się obniżają. Dlatego co 3–5 lat należy go po prostu wymienić.
Jeśli nie wymienimy płynu na czas — grozi nam awaria. W konsekwencji, w skrajnym przypadku możemy stanąć przed koniecznością wymiany całego silnika. Choć najczęściej będzie to pęknięta uszczelka pod głowicą czy uszkodzony blok.
Jak wymienić płyn chłodniczy?
W warsztacie wymiana płynu chłodniczego to niewielki koszt i po kłopocie.
Z powodzeniem można to zrobić także samodzielnie, bo nie jest to trudne, a zajmie nie więcej niż 1–2 godziny.
Pamiętać tylko musimy, że tego typu operację robimy na zimnym silniku.
Najpierw dokonujemy oględzin chłodnicy pod względem stanu technicznego. Przy okazji zlokalizujemy korek spustowy i wlew. Jeśli znajdziemy niewielkie wycieki — trzeba będzie chłodnicę uszczelnić. Do wyboru mamy uszczelniacze w postaci płynu lub proszku. Zastosować trzeba je będzie po wymianie płynu.
Starego płynu pozbywamy się w najprostszy sposób: wyjmujemy korki: zbiornika wyrównawczego i chłodnicy. W dolnej części chłodnicy znajdziemy zawór spustowy, który otwieramy, żeby spuścić płyn do jakiegoś pojemnika. Pamiętać bowiem musimy, że zużyty płyn trzeba zutylizować. Pod żadnym pozorem nie wylewaj go do kanalizacji. Następnie zawór zamykamy.
Zanim wlejemy nowy płyn — sprawdzamy stan samej chłodnicy oraz węży ciśnieniowych. Na pewno należy pieczołowicie przepłukać cały układ z kamienia, osadów olejowych, rdzy i innych zanieczyszczeń. Dedykowane są do tego preparaty płuczące, które po prostu wlewa się do układu. Następnie dopełnia się wodą destylowaną aż do maksymalnego poziomu. Korek do zbiornika wyrównawczego pozostawiamy odkręcony. Teraz uruchamiamy silnik, a temperaturę nagrzewnicy ustawiamy na pozycję maximum, czyli grzejemy na najwyższych obrotach. Procedurę kontynuujemy przez 15–20 minut, ponieważ układ chłodniczy można najdokładniej przeczyścić tylko przy nagrzaniu. Kiedy silnik się nagrzeje, wyłączamy go i czekamy, aż znowu ostygnie. Wtedy całą zawartość układu chłodzenia zlewamy do pojemnika. Całą procedurę czyszczenia powtarzamy, ale już samą wodą destylowaną czy demineralizowaną.
Następnie zakręcamy korek spustowy i wlewamy nowy płyn chłodniczy. Możemy to robić przez zbiornik wyrównawczy.
Po czym odpowietrzamy układ i sprawdzamy poziom płynu chłodniczego.